Se billede i fuld størrelse

Pupu Spring

Dagbog

01.02.2009 Afrejse fra Billund

02.02.2009 Terminal 3 kl. 8.00 Singapore / Paen lufthavn som har gulvtaepper paa store arealer - Lufthavnen virker rolig og nem at finde rundt i.

Turen er indtil nu forloebet uden de store problermer, dog er det lidt haardt at taenke paa, at vi skal flyve endnu 10 timer foer vi er i Auckland.

06.02.2009 New Zealand er et spaende land med store forskelle. Den foeste har vaeret at skulle koere i den modsatte side af vejen, men indtil videre er det gaaet meget fint. Vi har faa en laeker autocamper, saa det gaar bare over stok og sten. Det er sommer her nede med fornuftig temperatur. Vi har vaeret ude at bade flere dage. I gaar mens jeg var ude at bade saa jeg en blaeksprutte. Nordoeen er steddet for tiden. Vi har set hole in the rock - sky tower fra toppen NZ aelste stenhus - Nordoens aelste og stoeste trae. Vi sover ved vestkysten i dag. ved baylys Beach. Fint lille sted.

14.02.2009

Tiden flyver fortsat afsted. Vi er kommet fra Wellington i dag til Picton. En sejltur paa omring 3,5 timer. Der var kraftig vind fra Willington saa baaden vippede noget. Men vi kom sikkert i havn. Baaden var selvfoelgelig ogsaa bygget i Danmark paa aalborg vaeft i 1983. Det er lidt koldere her ind omkring Taupo, som bare var skoent. Men det holdt ikke Peter,Cathrine og Jesper fra at tage ud at bade.

PS Vi var ude at fiske paa Taupo Lake / Det blev til 2 oerreder paa 3,5 og 4 kg. Flotte fisk som vi glaeder os til at spise.

Indsejlingen til Picton var bare flot / groent hav / hoeje groen beklaete bjerge med smukke vige. Turen i morgen bliver ikke saa lang / Vi har planlagt at skulle til Nelson og nok ogsaa omkring et vinomraade paa vejen.

16.02.2009

Fra Picton valgte vi at koere af Queen Charlotte Drive frem for koere til Blenheim, som ellers er et stort vinomraade. Rigtig flot tur. Vi tog frokost ved Havelock som er en lille by paa 470 indbygger, hvis hovedvaegt ligger paa lystbaadshavnen som er stor og flot. Herfra koerte vi over nogle hoejsletter, som militaeret brugte til oevelsesomraade. Forholdsvis hoejt uden traer. Nord for Nelson fandt vi en offentlig campingplads uden stroem men ellers ok. Ovennatning kostede 12 NZ$ - Det har givet os mod paa at vaelge flere af disse pladser. I dag har vi vaeret oppe at se verdens klareste kilde Pupu Springs - flot omraade.Paa vej der om kom vi igennem et stort frugtomraade med vin, Kiwi, aebler m.m.. Omraadet omkring Nelson er noteret for det sted der er flest soltimer paa NZ. Turen endte i Motueka. Herfra vil vi drage vest paa i morgen gennem Murchisor og frem til Westport.

19.02.2009 Vi har vaeret oppe at gaa paa Franz Josef Gletscheren i dag. Det var planlagt til i morgen, men vi har faaet oplyst at vi kan forvente regn de naeste par dage. Beslutningen blev taget i en lille guldgraver by Ross, hvor vi talte med turistkontoret, som mente det ville vaere bedst at goere det i dag. Det blev en rigtig flot og speciel oplevelse. Westport blev et meget kort visit, vi naaede ikke ind til byen foer vi koerte mod Greymouth. Paa vej til Greymouth havde vi stop ved Pancake Rocks. Vi havde fint solskin men desvaerre ingen vind. Saa vandet brusede ikke op gennem klipperne. Vi har ikke helt bestemt om vi skal til Haast eller Wanaka i morgen.

22.02.2009 Det blev Haast af den grund at det regnede og vi oenskede at koerer op gennem Haast passet i godt vejr. Campingpladsen i Haast var lidt uden for byen paa vej til Jackson Bay / Det har helt sikkert vaeret en hyggelig plads i solskin men i regnvejer var der ikke mange paa pladsen. Vi kom der tidlig paa eftermiddagen og faldt i snak med nogle fiskere troede vi. Men det viste sig at det var forretningsfolk som havde skiftet deres aarlige mande tur med firhjulstraekker ud med en fisketur. Vinden var for haard saa de var faldet over oel og sprut i stedet. Dem havde vi det hyggeligt med resten af dagen. Dagen efter tog vi til Wanaka. Desvaerre stadig overskyet saa udsigten blev ikke helt saa storslaaet, men stadig flot. Wanaka er en hyggelig by som ligger ved NZ 4 stoeste soe. Om vinteren er her alpin og det baere byen praeg af. Vi har valgt at blive her 2 dage. I dag har vi flytte campingplads saa vi ligger ned til en flod, for at Peter kan faa fisket lidt.I morgen drager vi til Queenstown via Cordona.

23.02.2009

Vi er kommet til Queenstown i dag via Cardona Vally og Arrowtown som er en gammel historisk by. Der er mange bevarede huse i centrum. En rigtig flot by. Frokosten nød vi ved Hayes Lake som ligger ca. 8 km. før Queenstown. Quewnstown lå stille hen fra guldgravertiden og frem til 1950, hvor turismen virkelig tog fart. I dag er det en stor by med fart på. Man kan prøve alt muligt i byen. Byen ånder omkring turisme. Byen ligger ned til søen Wakatipu. ”Meget smukt. – Vi forventer over middag at tage videre til Te Anau, som vil blive base for vores tur til Milford Sound.

27.02.2009 Hej Alle

Saa er det igen blevet tid til en hilsen her fra feriefolket paa New Zealand.

Vi har i net ovetnattet lidt udenfor Dunedin - en lille halvoe syd for selve city, vi havde faaet anbefalet stedet af Karin og Jesper og en lokal NZ, som vi havde moedt igaar. Dels var stedet stille,roligt og smukt, og saa var der mulighed for at se albatrosser, pinviner og saeler. Vi var ogsaa blevet raadet til, at booke campingpladsen inden, hvilket vi fik gjort i Te Anau (her overnattede vi 25-2)inden vi koerte derfra. Det var en god oplysning vi der havde faaet, alt var optaget, da vi kom.

Straks efter vi var kommet og havde faaet vores plads, tog vi ud paa spidsen af halvoen for at opleve alle disse dyr/fugle - albatrosserne fik vi set lidt paa afstand, flyvene over hovederne paa os. Pingvinerne var vi ogsaa rigtig heldige at opleve, og det endda paa meget taet hold, vi tog paa en guidet tur, og det var alle pengene vaerd - paa denne tur saa vi ogsaa saeler.

I morges forlod vi Dunedin og koerte nordpaa op langs oestkysten, i eftermiddags spiste vi frokost ved de beroemte runde sten - kaempe store ligger disse giganter paa stranden og i vandet, og med sol fra en skyfri himmel, var dette et fantastisk syn. Vi koerte videre efter en god times afslapning og tog retning ind i landet igen.

Vi har valgt at tilbringe natten i byen Kurow, den ligger ud til ud til en stor river/flod ca. 80 km inde i landet. I morgen har vi planer om at spise frokost ved foden af Mount Cook, vi haaber paa at vejret holder!

Med hensyn til vejret, saa troede vi, at det kun var i Danmark at vejret kunne skifte saa hurtigt, men der er vi altsaa blevet kolgere!

Haaber I alle har det godt, vi glaader os til at skrive til jer ved naeste kommende mulighed.

Kaerlig hilsen og mange tanker fra os alle/Lisbeth

Hej igen alle læsere af vores rejse historie.

Vi har igen i dag rigtig gode netforbindelser, så I får en lige en hilsen igen.

Vi tog i morges fra Twizel, det havde regnet voldsomt i nat, så at stå ud her til morgen i solskinsvejr, var den rene fryd! Vi stoppede op ved Lake Pukaki og fik den fotograferet igen igen, den så endnu smukkere ud i solskin. Næste stop var ved en laksefarm, hvor vi var nødsaget til, at købe lidt laks, vi kunne ikke vælge, så det blev både til en pakke varmrøget og en pakke koldrøget udgave. Så nu har vi det dejlige tilbage, at spise fisken.

Vi nåede inden frokost Lake Tekapo, hvor vi uden problemer, fandt det området er berømt for, nemlig sin lille stenkirke og en statue af en fårehund – når man læser om kirken, få man en fornemmelse af, at kirken ligge meget øde og fredfyldt, hvilket vi absolut ikke oplevede i virkeligheden, der var et hobetal af andre turister, men smuk var den dog alligevel, som den lå der helt ud til søen badet i solskin. Også denne sø var helt fantastisk blå.

Vi spurgte turistinformationen til råds omkring mulighederne for campingpladser, og fik anvist 3 steder, den ene var en officiel plads, mens de 2 andre var naturpladser. Da vi havde dagen for os, besluttede vi, at tage omkring den ene af naturpladserne, som lå ud til en anden sø (lake Alexandrina) ikke andet end få kilometer, fra hvor vi var. Turen bragte os gennem et meget øde område - hvilket så kunne indfri vores ønsker om ”fredfyldt” – dette sted var åbenbart ikke så beskrevet i turist bøgerne! På vejen kom vi forbi en Horse Trekking, hvilket Cathrine længe gerne har villet prøve, en ridetur i den NZ natur står højt på ønskelisten, desværre var der ikke et menneske at se, kun en låst dør, en hund og et får.

Vi fik dog oplevet, at se et får med hale, hvilket vi ikke før har set, så helt spildt var det ikke.

Videre til frokostmålet, vi fandt søen og fik vurderet campingpladsen. Det fik straks karakteren pil ned ad, idet toiletforholdene ikke kunne accepteres af ¾ af familien – det var et hul i jorden! Stedet passede dog imidlertid super godt til en gang frokost, hvor vi atter kunne få udsigt direkte til vandet.

Efter en dejlig pause, vente vi snuderne mod den ”rigtig” campingplads, Vi kom tidligt i campingsfatters verden, så vi fik en af de tre mest eftertragte pladser – i 1. parket med direkte udsigt udover søen og meget tæt på toiletterne, det kunne heller ikke ifølge os selv blive bedre. Vi prøvede endnu engang, at se om Cathrine kunne komme ud og ride, ved at ringe til dem, desværre gav helle ikke dette bid, de havde ingen rideture i dag, først i morgen over middag. Vi besluttede at leje 4 cykler og se om vi stadig kunne huske hvordan det var – det kunne vi selvfølgelig, og vi fik os en dejlig tur rundt i området på ca. 1 times tid.

Da vi var kommet i god tid, havde vi stadig tiden for os, så der blev i dag tid til en kop eftermiddagskaffe og en portion is. Vi nød resten af dagen på campingpladsen, fik skrevet lidt på dette brev, Peter og Cathrine skrev lidt på computeren, nød vores udsigtsplads, hjalp hinanden med aftensmaden, særlig var Peter og Cathrine interesseret i at vores kylling blev stegt på hver deres ønskede måde, en med karry og en uden. Peter fik også tid til en aftenfisketur, desværre mistede han en af hans favorit kroge. Vi har kaniner og ænder lige omkring os, hvilket der også er afslappende at kigge på – så alt i alt har det vist været en såkaldt slapperdag.

Hvad morgendagen bringer ved vi ikke endnu, vi lader vejret afgøre dette. Bliver der som i dag solskin vil vi blive her, bliver vejret gråt tager vi videre med kurs mod Christchurch.

Vi har nu kun 3 nætter tilbage i vores camper, før vi skal bo 2 nætter på hotel i Christchurch, så det er lidt trist at tænke på. Men alting har jo en ende…..Vi ser så frem til at skulle opleve hele 2 nye lande.

Håber I alle har det godt, tak for jeres respons på vores tidligere hilsner. Også dejligt at høre, at familien Samsø, har været på besøg i vores hus, og Henrik efter alt at dømme overlevede storbyens luft og menneskemylder.

Vi glæder os til at se jer alle igen.

Knus og kærlige hilsner fra os alle

Cathrine, Peter, Jesper og Lisbeth.

08.03.2009 Sidney

Kæreste familie og venner.

Vi er nu kommet til Sydney og har været her siden i fredags. Vi landede med flyet kl. 16.15 lokal tid i Sydney lufthavn. Fik fundet en mellemting mellem en taxa og bus, som kørte os direkte til vores hotel.

Fra stille og rolige NZ, var vi nu kommet til storbyen, det var noget af en omvæltning, var vi alle enige om.

Fredag aften tog vi traveskoene på og begrav os ud i den travle by, dels for at se os lidt omkring og også for at få en fornemmelse af, ruten vi skulle gå i morgen, når vi skulle op at gå på Sydney  Harbour Bridge. endnu engang blev vi bekræftiget i, at vi var kommet til en større by – dels var der kommet endnu flere mennesker på gaderne, rigtig mange af dem var festklædet og så var der alle de /høje bygninger (lidt som i New York), så det var bare med at mestre det, at se op, ned og fremad på samme tid.

Vi blev klogere på vores gå rute til Bro vandringen og besluttede, at tage en taxa for spare på bentøjet, vi skulle gerne være friske til hele lørdagen.

Tiden går også meget stærkt i Australien (vi havde endda den oplevelse, at fredagen var et døgn med 26 timer!), så inden vi havde fået set os om, var det blevet sent og mørkt og vi vandrede stadig rundt på opdagelse! Vi fik taget retning hjem mod hotellet og købte aftensmad, vi kunne spise hjemme på hotelværelset.

Godt trætte og med endnu flere nye oplevelser og indtryk, gik vi i seng. Denne nat var der ingen af os der frøs, der var rigtig varmt i Sydney.

Vi vågnede lørdag morgen op til en skyfri blå himmel med fuld knald på solen, en vejrudsigt der lød på optil 27 grader. Taxaen holdt og ventede på os, så det var nemt at komme hen til Sydney  Harbour Bridge. Vi blev klædt på med kedeldragt og sikkerhedsline m.m. Derpå var der en lille øvebane  os så var det af sted. Der var en del stop under vejs, men en rigtig flot tur. Senere på dagen besøgte vi Sidney Aquarium og Wildlife. Fra Market st. fandt vi frem til Sidney Tower, men besluttede at vi ville vente til i morgen med at besøge dette. På grund af Bøsse og lesbiske havde optog på Oxford st. var det svært at komme hjem til hotellet, hvorfor vi valgte et skønt sted på Stanley st. at spise aftensmad. Retur til hotellet måtte vi gå en omvej gennem Hyde Park for at kunne komme hjem. Byen vrimlede med glade mennesker som festede. I morgen forventer vi at skulle på sejltur, se Sidney Tower, Operahuset og Botanisk have og når vi det, også meget gerne den Kinetiske Have.

I morgen formiddag går turen mod Singapure, hvor vi ankommer lokaltid kl. 17.40. spændende….

Kærligste feriehilsner fra

familien Larsen.

08.03.2009 Sidney

Kæreste familie og venner.

Kærligste feriehilsner fra

familien Larsen.

Singapure den 10.03.2009.

Hej igen.

Så er vi tilbage med lidt om vores oplevelser i det nye land – Singapure.

Vi havde en dejlig flyvetur, trods lidt turbulens/lufthuller. Der var super service på hele rejsen (7 timer og 10 min.)

Hotellet holder samme stil, meget fornemt, så vi føler os som grever og baroner – lidt vildt!

Vi har i vores billet inkluderet forskellige seværdigheder, dem prøver vi at nå så mange af som overhovedet muligt, vi kan ligesom se på det hele, at 2 dage i denne by ikke er meget, men nu knokler vi på, med at opleve.

P.g.a. de ekstra timer vi fik i går, vågnede vi pænt tidligt i morges, så vi var klar og havde spist morgenmad allerede kl. 8.30.

Vi startede ved turguiden, som er tilknyttet hotellet og forsøgte at få et overblik over vores muligheder, det skal siges, alle er flinke og tjenstvillige, men denne turguide vi havde til rådighed, skulle vi trække hver en oplysning ud af, samtidig med er deres engelsk er meget svær at forstå eller nemt at misforstå.

Til trods for disse små udfordringer, synes vi selv, vi har haft en rigtig udbytterig dag.

Første mål var en gåtur ned til en sejltur med The River Boot, knap var vi kommet udenfor hoteldøren og stadig indenfor hotellets område, før vi fik den plan skudt i sænk! En meget ivrig og overtalende taxamand fik os med på hans helt specielle guidede taxatur rundt i byen, en tur han ville gøre for 10 $, vi var stadige et par ”grønne” turister, så vi hoppede ombord og af sted var vi.

Vi undre os stadig, hvad og hvor meget vi i grunden fik for vores 10 $, selvom jeg, vist ikke Jesper, var lidt skeptiske for vores accept, så var det en rigtig god og informativ tur/oplevelse, vi kunne spørge om alt og jo mere vi spurgte, jo mere gav han fra sig, til sidst måtte vi sige, vi gerne ville køres retur til hotellet, ellers tror jeg, vi havde kørt rundt endnu!

(Ikke nok med kørsel, så kunne vi også under turen, holde alle de pauser og stop vi, havde lyst til – og selvfølgelig kom vi også forbi en juvelfabrik/udsalg – (så jeg kunne ikke lade være med at sende min kære fader en stor tanke!)

Det lykkedes at komme til bådene i 2. forsøg, super tur! Vi fik derefter afprøvet et af de lokale spisesteder i forbindelse med frokost, vores næste punkt, var en anden form for sejltur, som var booket og planlagt med kørsel fra hotellet, hvilken vi lige nåede at komme retur til kl. 15.00.

Der var inkluderet kørsel i denne tur, så det var jo super, sådan at blive afhentet, det viste sig, det kun var kørslen dertil, der var med i prisen, og ikke turen tilbage! Det fandt vi først ud af, da vi VAR blevet sat af, vi kunne heldigvis tage en bus, hvilket så  blot var en ny ekstra oplevelse og erfaring, som vi så fik med i dagens samling! Den sejltur vi denne gang var på, var en kombineret bus og båd, så først kørte vi rundt og da vi kom til den indre havn, ja så meget praktisk og uden omstigning, så sejlede vi, dette fartøj var en såkaldt amfidiavogn som der var brugt under 2. Verdenskrig.

Samtidig med, vi blev fragtet tilbage til hotellet, fik vi også information, om det vi så på vores vej, hvilket vi også havde fået på alle de andre af vores turer, så kl. 18.00, da vi kom retur til vores hotel, var alle enige om, at der absolut ikke var plads til flere oplysninger om bygninger og seværdigheder på kinaengelsk i vores hoveder, så nu var der dømt swimmingpool, inden aftensmaden.

Vi fik lige købt øl og sodavand med fra en tankstation, som vi skulle nyde på hotelværelset – meget billigere end fra minibaren, som vores personlige guide fra taxaturen nøje havde fortalt os – pænt af ham, at tænke på vores pengepung!

Vi besluttede os for aftensmad på vores fine hotel – kl. 21.00 bad både Cathrine og Peter om at måtte komme i seng, fair nok, de sov næsten før de lagde sig.

I morgen har vi besluttet, at spise morgenmad tidligt, da vores første tur starter allerede kl. 8.45 – turen går til en guidet tur til Orkidehaven, Chinatown og Indientown incl. frokost. Turen uden frokost slutter kl. 13.00 – vores prima hotel har ladet os beholde vores værelser til kl. 14.00, så vi kan vente med at booke ud til det tidpunkt, det er vi rigtig glade for.

Vi bliver afhentet kl 20.00 og kørt til lufthavnen og så er det ved at være enden på denne super oplevelse. Hvad eftermiddagen i morgen bringer, er endnu ikke planlagt, så det bliver spændende, hvad vi finder på.

PS. Der er meget varmt her i Singapure

På snarlig gensyn til jer alle.